30 grudnia 2024

Ile kosztuje reklama w Google?

Ile kosztuje reklama w Google?

question-mark-money

Są firmy, które płacą po 10-20 zł za jeden klik

np: oferujące kredyty albo usługi pogrzebowe i nie uważają, że to zbyt drogo. Dlatego, że nawet przy tej cenie dobrze zarabiają na pozyskanych poprzez linki sponsorowane klientach.

Natomiast przyjmuje się, że

W Polsce 5-10 zł to już bardzo drogie kliknięcia

i dotyczą bardzo konkurencyjnych wyrażeń, np. ,,kredyt hipoteczny”. Najtańsze to kilkanaście groszy, gdzie konkurencja jest niewielka, najdroższe to kilkanaście złotych i więcej.

ppc

Najdroższe są kliki na frazy popularne, konkurencyjne, zyskowne.

Branże? AGD, motoryzacja,turystyka, ubezpieczenia, czy odzież

to przykłady bardziej konkurencyjnych branż, jeśli chodzi o reklamę w wyszukiwarce. Na frazy z nimi związane wszystkie ll linków sponsorowanych jest przeważnie zajętych, a za dołączenie do aukcji trzeba zapłacić wysoką stawkę.

Generalna zasada jest taka, że

Lepiej używać w kampanii więcej tanich fraz niż mało drogich.

Wtedy zazwyczaj otrzymujemy duży ruch w rozsądnej cenie. Bardzo wąska wyselekcjonowana grupa, do której chcemy trafić, może kosztować dużo, jeśli są na nią mocno nastawieni inni reklamodawcy. Wystarczy wtedy niewielka grupa agresywnych graczy, żeby stawki za kliki były wysokie.

W kampaniach w internecie koszt pozyskania każdego kolejnego klienta zazwyczaj rośnie wraz ze wzrostem intensywności i skali kampanii. Np. przy założeniu pozyskania wszystkich internautów danej tematyki (np. wszystkie frazy zwiaząne z szukaniem lekarza weterynarii w Warszawie są wpisywane przez internautów 5000 razy miesięcznie) mamy koszt 1zł za kliknięcie. Jeśli jednak firma nie chce lub nie ma budżetu wszystkich i chce pozyskać tylko 10% z ruchu, to może się okazać, że warto się skoncentrować tylko na tańszych frazach. By „kupić” niewielka ilość ruchu w Google AdWords, wystarczy wyświetlać reklamę na dalszych pozycjach linków sponsorowanych, za które zapłacimy niższe stawki za kliknięcie. Kiedy chcemy mieć więcej ruchu, trzeba będzie zaproponować wyższe stawki, aby pokonać i uczestników aukcji i zająć wyższe pozycje. Bycie wyżej oznacza zazwyczaj więcej kliknięć.

Przykłady wielkości budżetów na reklamę w wyszukiwarce?

Diler samochodowy, szkoła językowa czy mały e-commerce wydają na kampanię 5-10 tyś. zł miesięcznie.
Taki budżet kojarzy się z firmami zatrudniającymi kilkanaście osób ale zdarzają się firmy kilku osobowe, które są tak mocno osadzone w internecie, że wydają na reklamę 60 tyś zł uzyskując rentowność.

A co jeśli dostępny budżet jest niewielki?

Z drugiej strony posiadając niewielki budżet warto przeznaczyć go na reklamę w wyszukiwarce (a nie np radio czy prasę) , bo tam jest najwięcej osób już zdecydowanych na zakup. To są klienci, którzy są dla firmy jak nisko wiszące owoce, najłatwiejsi do zerwania. W Adwords można ustawić dowolny budżet dziennie, choćby 30 zł dziennie.

Jeśli chcemy wydać na Google Adwords 20 tyś zł. w ciągu roku to zdecydowanie lepiej wydawać 1600 zł miesięcznie, niż szykować wielką, dwumiesięczną Kampanię po 10 tyś. zł na miesiąc. Dlaczego? Stałą Kampanię można wciąż stale poprawiać, żeby była coraz efektywniejsza i przynosiła lepsze skutki za te same pieniądze.

wyszukiwarka_klientów