21 grudnia 2024

Czy reklama na Facebooku się opłaca? Porównanie z Google Adwords

facebook_vs_google500

W grudniu miałem okazje być na szkoleniu na temat Prowadzenia Kampanii reklamowych na Facebooku.

Po szkoleniu miałem wielką chęć przekonać się samemu czy FB faktycznie konwertuje (sprzedaje). Po przeczytaniu kolejnych dwóch pozycji książkowych z Amazonu na temat Facebooka i przypomnieniu sobie obsługi Power Editora (już kiedyś czyniłem na FB nieśmiałe próby) uruchomiłem Kampanie dla Klienta, któremu prowadzę od kilku miesięcy Kampanię w Google Adwords.

Dziś postanowiłem podzielić się wynikami.

Kampanie Facebookowe różnią się od tych w Google, ale zasady prowadzenia skutecznych działań są niezmienne: targetowanie, segmentowanie, pomiary i optymalizacja.

Uruchomiłem Fan Page od zera.
Skonfigurowałem cztery Kampanie:

1. Promowanie FanPage’a
2. Remarketing
3. Promowanie strony WWW
4. Promowanie Postów

Poniżej wyniki konwersji na stronie WWW z początku stycznia 2015 z podziałem na źródło odwiedzin:

Konwersje (skuteczność) z Kampanii na Facebooku i Google Adwords - porównanie
Konwersje z Kampanii na Facebooku i Google Adwords – porównanie

 

Jak widać ilość konwersji z Facebooka jest jedynie trochę słabsza niż z linków sponsorowanych Google.
A koszty?  – Kampania na FB jest o połowę tańsza :).

Mamy więc tutaj niższy koszt konwersji z Facebooka niż z Google.

Dodatkowo dostajemy „gratis” polubienia naszego Fan Page’a dzięki, którym zasięg widoczności postów staje się coraz większy.

Jest to wiadomo konkretny przypadek, mamy do czynienia z konkretną branżą i firmą, ale cel został osiągnięty.
Facebook to nie tylko kanał komunikacji z klientami, ale także narzędzie promujące markę i zwiększające sprzedaż.

Okazuje się jednak, że konwersje z Kampanii Facebook-owej rzadko są dokonywane po pierwszym kliknięciu. Klienci wchodzą na Fan Page lub strone WWW często z telefonów, a konwersji dokonują już na komputerze stacjonarnym klikając w wyniki organiczne w Google lub wpisując bezpośrednio adres strony WWW.
Bardzo ładnie pokazuje to zjawisko raport ścieżek konwersji z Google Analytics.

Konwersje wielokanałowe. Scieżki konwersji (w tym Facebook)
Konwersje wielokanałowe. Scieżki konwersji (w tym Facebook)

Proszę zobaczyć, że wiele jest pierwszych kliknięć z Facebooka, a konwersje odbywają się po drugiej lub kolejnej wizycie z innego kanału odwiedzin.

Trzeba pamiętać, że skuteczna reklama na Facebooku nie opiera się jedynie na dobrze zoptymalizowanej Kampanii Płatnej. Musi za tym stać świetna strategia content marketingu – bez aktywnego prowadzenia Fan Page’a się nie obejdzie.