19 kwietnia 2024

Niemożliwe? – Nie w internecie.

O reklamie i o tym jak Nowak złośliwie w linki konkurencji klikał i co z tego wynikło.

Kowalski kupuje reklamę w gazecie.

Czy zdażyło się Tobie zakupić reklamę w gazecie lub katalogu firm i zastanawiać się czy ten wydatek się opłacał? Opłata jest dokonywana z góry, czyli kupujemy kota w worku, bo nie wiadomo ile faktycznie klientów będziemy mieć w przyszłości z takiej inwestycji (często nawet po roku nie wiemy czy taki wydatek był trafiony).

A gdyby tak zapłacić tylko wtedy gdy ktoś zainteresowany przeczyta Twoją reklamę?

Niemożliwe? – Nie w internecie.

To właśnie w internecie zapoczątkowano formę płatności za reklamę CPC – coś na co tyle czasu czekałeś:
– nie płacisz z góry,
– nie płacisz za publikację reklamy,
– ba, nawet nie płacisz za ilość jej wyświetleń (sam wiesz jak denerwujące potrafią być one i jak Ty sam nauczyłeś się nie widzieć reklam, a jedynie interesującą treść).

CPC oznacza Cost Per Click czyli zapłacisz jedynie drobną sumę wtedy gdy użytkownik kliknie na Twoją reklamę i przejdzie na Twoją stronę obejrzeć ofertę. Rewelacja.

Ile to kosztuje?

Koszt reklamy CPC waha się od kilkunastu groszy do kilku złotych za kliknięcie i jest uzależniony od miejsca gdzie wykupujemy reklamę, a często także od ofert konkurencji za dane miejsce reklamowe.

W porównianiu z opłatami za reklamę w gazecie czy katalogu jest to niewielki koszt, ale …. miesieczny wydatek na taką reklamę jest zależny od ruchu skierowanego na stronę Twoją stronę WWW… A jeśli nagle okaże się, że mamy przez miesiąć 1000 kliknięć przecież wtedy rachunek może wynieść kilka tysięcy złotych!

Kontrola.

Podstawowym narzędziem do kontroli takiej kampanii oprócz stawki za kliknięcie jest Twój budżet miesieczny lub dzienny. W ten sposób ustalamy z góry ile maksymalnie przeznaczymy na naszą reklamę. Jeśli ilość kliknięć przekroczy ustalony limit reklama przestaje być wyświetlana.

Złośliwy Nowak z konkurencji.

Nie trzeba długo rozmyślać, aby zadać sobie pytanie: dobrze, a jeśli konkurencja złośliwie wyklika moje reklamy? Wystarczy kilka kliknięć dziennie, żeby przy takiej stawce zapłacić ponad 300 złotych na miesiąć!

I tutaj trzeba przyznać rację: nieprawidłowe kliknięcia to prawdziwy problem. Czy więc taka forma reklamy jest spalona na rynku? Okazuje się, że nie – pod warunkiem, że całość systemu jest mądrze przemyślana i zarządzana. Niemożliwe? – Nie dla Google.

Google – lider reklamy CPC.

Google wypracował algorytmy i zaplecze, dzięki któremu stał się wiarygodnym i szybkim źródłem informacji – i to wszystko za darmo. To jak ta firma zarabia powiecie?
Ano umożliwił zainteresowanym wyświetlanie trafnych linków sponsorowanych (płatnych wg CPC) widocznych nad wynikami wyszukiwania.

Całość jest tak dopracowana, że reklamodawcy dostają możliwość dotarcia do użytkowników zainteresowanych dokładnie sprzedawanym produktem, a użytkownicy mają po prostu wyświetloną szybką i odpowiednią treść na wyszukiwanie. Jeśli mam polecać miejsce gdzie warto zainwestować w reklamę CPC to na pewno będzie to wyszukiwarka Google.

Tutaj możesz obejrzeć krótki materiał filmowy jak działa reklama w Google.

Co z tym Nowakiem?

Wszystko pięknie, rzeczywiście wyszukiwarka Google jest miejscem gdzie chciałbym być widoczny, ale co z tego jak konkurencja (w postaci złośliwego Nowaka) wyklika mi cały miesięczny budżet?
Ja chce mieć pewność, że na moją stronę wchodzą tylko zainteresowane osoby! Jak mam tego dokonać?

Otoż okazuje się, że nie musisz robić nic.

Bezpieczeństwo reklamodawców ma dla Google najwyższy priorytet:
1. Filtry Google Adwords działające w czasie rzeczywistym – nieprzerwanie aktualizowane algorytmy – odfiltrowują nieprawidłowe kliknięcia bezpośrednio po ich wystąpieniu. Filtry te odpowiadają za większość wykrytych nieprawidłowych kliknięć.

2. Zespół ds. jakości reklam wyświetlanych w programie AdWords bada podejrzane wzorce kliknięć, używając zarówno algorytmów automatycznych, jak i ręcznej analizy. Na drugim etapie analizy wykrywana jest zdecydowanie mniejsza liczba nieprawidłowych kliknięć niż na pierwszym.

I teraz najlepsza wiadomość: Kliknięcia, które zostały zaklasyfikowane jako nieprawidłowe nie są wliczane do statystyk oraz nie powodują obciążeń budżetu.
Stan procentowy nieprawidłowych kliknięć jest widoczny w statystykach konta reklamodawcy. Jeśli nieprawidłowe kliknięcie zostanie odkryte przez zespół jakości reklam po analizie logów konta sprzed kilku dni to opłata pobrana za takie kliknięcie zostaje zwrócona.

W każdym momencie możesz zgłosić do sprawdzenia i weryfikacji zauważone nieprawidłowości aczkolwiek postępowania wyjaśniające przeprowadzane na żądanie są stosunkowo rzadkie, a liczba wykrywanych w ich ramach nieprawidłowych kliknięć jest znikoma w porównaniu z liczbą wykrywaną przez filtry i innego typu analizę.

Analiza i optymalizacja kampanii.

O jakości wejść z reklamy świadczą także czasy odwiedzin, ilość przeglądanych stron oraz lokalizacje miast osób wchodzących na witrynę po kliknięciu reklam, dane te są widoczne po podłączeniu darmowych narzędzi analitycznych (zaawansowanych statystyk) Google Analytics.  To co mogę na koniec powiedzieć ze swojego doświadczenia to to, że nieliczne nieprawidłowe kliknięcia są zawsze wykluczane , a reklama naprawdę działa. Gwarancją sukcesu kampanii reklamowej w Google jest jednak wiedza i doświadczenie osoby zarządzającej kampanią.

Co jest ważne?

1. Odpowiednie zbudowanie kampanii (lokalizacji, grup reklam, słów kluczowych, miejsc docelowych, treści reklamowych, stawek i budżetów) poprzedzone wywiadem na temat potrzeb i celów reklamowych firmy. Uff kawał roboty …

2. Optymalizacja strony internetowej, na którą trafią skierowane przez reklamę osoby: Obietnice w reklamie muszą zostać spełnione!

3. Wykorzystanie wiedzy otrzymanej z połączonego do kampanii konta Google Analytics: Czy odwiedzający stronę zatrzymują się na niej? Na jaki czas? Czy wracają?

4. Włączenie i wykorzystanie śledzenia konwersji dla kampanii: Jak to się ma do realizacji celów i sprzedaży?

5. Stały monitoring wyników osiąganych przez poszczególne reklamy. Konkurencja nie śpi!

6. Korekcja i optymalizacja kampanii: Co się opłaca, a z czego można zrezygnować?

Jeżeli chcesz stworzyć skuteczną kampanię reklamową w internecie warto zatrudnić certyfikowanego specjalistę, który zadba o maksymalne i bezpieczne wykorzystanie budżetu reklamowego.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks