19 kwietnia 2024

Poprawny regulamin sklepu internetowego

Bez regulaminu sklepu nie może być w ogóle mowy o sprzedaży w sieci. Obligacja umieszczania regulaminu zawarta jest w polskim prawodawstwie.

Zagrożenie dla właścicieli sklepów

Prawnicy towarzystw prawniczych wyszukują w regulaminach sklepów internetowych zapisy naruszające prawa konsumentów, po czym kierują pozew do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie go za tzw. klauzulę niedozwoloną. Wnoszą też o zasądzenie na swoją rzecz kosztów zastępstwa procesowego (urzędowe 360 zł). To jednak mała kwota w porównaniu z kosztami, jakie pechowy przedsiębiorca będzie musiał ponieść w przypadku przegranej sprawy: wpisu sądowego (około 600 zł) i publikacji wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (około 1000 zł). Pół biedy, jeżeli chodzi o jeden pozew. Towarzystwo potrafi jednak doszukać się w jednej umowie kilku, a nawet kilkunastu kruczków i każdy z osobna zaskarżyć, a wtedy zasądzone kwoty mogą sięgnąć kilku tysięcy złotych.

Najczęstsze błędy w regulaminach sklepów internetowych i ich niezgodność z prawem:

1. Brak odpowiedzialności sklepu za terminowość przesyłek
Tak naprawdę zamawiających nie interesuje, dlaczego nie otrzymał zamówienia, odpowie za to sklep. Indywidualnie natomiast „rozliczać” z dostawcą powinien się sklep.

2. Zwrot towaru w nienaruszonym opakowaniu.
Klient zawsze ma możliwość rezygnacji z zakupionego towaru (pisemnie w terminie dziesięciu dni, a następnie odesłania go w terminie czternastu dni). Sprzedający nigdy nie mają prawa ograniczyć klientom możliwość dokładnego obejrzenia i zapoznania się z produktem.

3. „W przypadku pozytywnie rozpatrzonej reklamacji, następuje wymiana towaru na nowy…”
Sprzedający nie może narzucić klientowi formy rozpatrywania reklamacji.

4. Dostępna jedynie Płatność przy odbiorze
Sklep internetowy nie może ograniczyć klientowi formy płatności dopiero w momencie odbioru przesyłki przez klienta

Lista klauzul zabronionych w regulaminach sklepów internetowych

Czy chcesz ustrzec się przed stratami? Rejestr publikowany przez UOKIK ma prawie 700 stron, dlatego poniżej przygotowałem do ściągnięcia zredagowaną listę obejmującą rejestr wyroków z lat 2002 – 2011 dla branż z pominięciem branż jak turystyka, nieruchomości, systemów argentyńskich,usług finansowych i bankowych, której sprawdzenie zajmie znacznie mniej czasu.

Lista dostępna tutaj: Klauzule niedozwolone w regulaminach sklepów internetowych.pdf

Wzorcowy regulamin sklepu internetowego

Co w każdym regulaminie znajdować się musi:
– co i w jakim zakresie proponuje sprzedający,
– sposób postępowania reklamacyjnego,
– warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług (sprzedaż produktów),
– warunki świadczenia usług online (wymagania sprzętowe, techniczne niezbędne do współpracy z usługodawcą oraz zakaz przekazywania treści przez usługodawcę o charakterze sprzecznym z prawem).

Poniżej do ściągnięcia zbiór podstawowych przepisów, dokumentów prawnych, z jakimi muszą zapoznać się wszyscy tworzący regulaminy sklepów internetowych:

Ustawa z dnia 18 lipca 2002r o świadczeniu usług drogą elektroniczną

Ustawa z dnia 2 marca 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.),

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, ze zm.),

Kodeks cywilny,

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 883 ze zm.),

Prawo Telekomunikacyjne z dnia 16 lipca 2004 roku (Dz. U. Nr 171, poz. 1800).

————
Niniejszy artykuł jest wyrazem wiedzy i poglądów autora i nie może być podstawą do wysuwania jakichkolwiek roszczeń. Właściciel serwisu nie gwarantuje, że zawarte w dokumencie informacje są zgodne z prawdą i nie ponosi odpowiedzialności za szkody, jakie mogą wyniknąć w wyniku podjęcia decyzji na podstawie informacji zawartych w niniejszym dokumencie.

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks